مدیریت یک کلاس حضوری با دانش آموزانی پر انرژی و جستجوگر که از سیستم های متفاوت تربیتی وارد یک کلاس میشوند به خودی خود کار بسیار سختی برای معلم است . حال تصور کنید که قرار است کلاس آموزش زبان انگلیسی برای کودکان که همگی بین 3 تا 9 سال سن دارند آنلاین هم برگزار شود .
بنابراین واضح است که آموزش به کودکان به مجموعه ای متفاوت از مهارت ها نیاز دارد. ایجاد و حفظ رفتار مثبت در طول یک ترم از کلاس آنلاین زبان کودک ضروری است. اما چگونه این کار انجام می شود؟ در اینجا چند نکته برای یادآوری و کمک به مدیریت بهتر به شما بیان میگردد .
بخش 1: ایجاد انتظارات
ایجاد انتظارات بر اساس رشد فیزیکی و ذهنی کودک از طرف والدین تعریف و به مرور توسعه می یابد مثلا «قبل از غذا خوردن دستهایتان را بشویید» و «اسباببازیهایمان را در پایان روز جمع آوری کن».
در کلاس درس، هم باید محدودیت ها و انتظاراتی از یادگیرندگان جوان تعریف گردد . مثلا با هم صحبت نکنید، مطالب کلاس را به اشتراک بگذارید و در زمان کلاس از دویدن یا جیغ زدن خودداری کنید. در اینجا سه مرحله اولیه برای ایجاد این انتظارات وجود دارد:
1. شفاف باشید
کودکان یا یادگیرندگان جوان به انتظاراتی نیاز دارند که زودتر و واضح تنظیم شوند، بنابراین مسائل را بیش از حد پیچیده نکنید و “قوانین کلاس” را در حد ضروری نگه دارید. کودکان بسیار کوچک ممکن است دوست داشته باشند پوستری از قوانین کلاس را تزئین یا رنگ آمیزی کنند و نوجوانان بزرگتر ممکن است از ارائه پیشنهادهایی برای قوانین کلاس لذت ببرند (البته با راهنمایی شما!).
2. ثابت قدم باشید
اکنون که دانشآموزان میدانند از آنها چه انتظاری میرود، مطمئن شوید که پیامدهای آن هر بار ثابت است. به همین ترتیب، خودتان قوانین را رعایت کنید. اگر دانش آموزان فقط اجازه دارند با خودشان آب به کلاس آورده و بنوشند، شما بعنوان معلم یک فنجان چای به کلاس نیاورید.
3. محترم باشید
مانند هر کس دیگری، دانشآموزان جوان به کسانی احترام میگذارند که همان ادب را به آنها نشان میدهند. اساساً، این احترام متقابل با گوش دادن به نیازهای آنها و برخورد با آنها به عنوان عضوی ارزشمند در کلاس بوجود می آید .
بخش 2: رفتار مثبت را در کلاس حفظ کنید
در حالی که برخی از روزها به طور طبیعی بهتر از روزهای دیگر می گذرند، کارهایی وجود دارد که می توانید برای حفظ و تکرار کردن آن لحظه های “خوب” و ایجاد انگیزه یادگیرندگان جوان خود انجام دهید. اینجا برخی از علاقه مندی های ما وجود دارد:
1. انتقال سیگنال
استفاده از صدا می تواند تکنیکی برای برقراری ارتباط باشد، شما میتوانید با استفاده ازآوی یک زنگ کوچک اخطار های برای انچجام امور مانند اتمام کلاس ، شروع کلاس کنار گذاشتن وسایل بازی کمک بگیرید . سیگنال های شنیداری میتواندد بسیار موثر ثمر باشند .
2. کار با موسیقی
یکی از استراتژی مفید و تجربه شده دیگر برای ارتباط موثر با کودکان استفاده از موسیقی است . بدین معنا که کودکان وقتی موسیقی در حال پخش شدن است اجازه انجام امور خاصی را دراند و وقتی پخش نمیشود اجازه انجام آن کار را ندارند.
3. از تماس و پاسخ استفاده کنید
شما میتوانید با برقراری تماس و پاسخ در کلاس درس توجه کودکان را به موضوع تدریس جلب کنید. بچه ها عاشق بهانه ای برای فریاد زدن هستند و این کار هرچند این بهانه را به آنها می دهد ولی در عین حال توجه آنها را متمرکز می کند. مانند موارد زیر:
معلم: “هی، هی،”
دانش آموزان: “چی گفتی؟”
معلم: “دست بالا،”
دانش آموزان: “آسمان را لمس کنید.”
معلم: “سایمون می گوید،”
دانش آموزان. “دست روی سر.”
4. آنها را مشغول نگه دارید
کودکان کوچکتر دامنه توجه کوتاه تری دارند و بنابراین نیاز به تغییر تمرکز بیشتر از بزرگسالان دارند. اطمینان حاصل کنید که زرادخانه خوبی از فعالیت ها برای فراگیران خود دارید که می تواند به سادگی برای به چالش کشیدن کسانی که نیاز به فشار اضافی دارند، تطبیق داده شود. مشغول نگه داشتن و به چالش کشیدن، خستگی را محدود می کند، که به نوبه خود رفتار «منفی» کلاس را کاهش می دهد.
5. رفتار “خوب” را برجسته کنید
به طور کلی، تمرکز بر رفتارهای خوب ، انگیزه مؤثرتری نسبت به تذکر و اعلام آنچه «اشتباه» است دارد . کودکان را هنگام برگزاری کلاس برای انجام کارها و صحبت های مثبت و خوب تشویق و با تکرار این کار آن را تبدیل به یک رفتار نمایید . این کارها میتواند حتی گفتن “لطفا” و “متشکرم”، بالا بردن دست برای صحبت کردن، نشستن آماده روی صندلی باشد .
6. به کسانی که تلاش می کنند توجه کنید
به همین ترتیب، به یاد داشته باشید که دانشآموزانی را که در حال تلاش هستند تشویق کنید، حتی اگر هنوز به هدف خاصی نرسیدهاند. این روحیه آنها را حفظ می کند و آنها را در مسیر ادامه کار نگه می دارد.
منبع :