این مقاله از پرفسورDr. Richards یکی از معتبر ترین اساتید در حوزه آموزش زبان انگلیسی به کودکان ترجمه و با کمی بازنگری بعنوان راهنمای اساتید جوان برای آموزش خلاقانه زبان به کودکان کشور مان ارائه گردیده است . امید است از مطالعه این مقاله لذت ببرید و نظرات خود را جهت بهبود تکنیک آموزش زبان به کودکان با ما در میان بگذارید .
آموزش را حول فعالیت ها و حرکت بدنی بسازید.
پیوند دادن یادگیری زبان به فعالیت های بدنی از طریق وادار کردن کودکان به استفاده از زبان انگلیسی برای ساختن کاردستی ، کشیدن نقاشی، تکمیل پازل، برچسب زدن به تصاویر، تطبیق کلمات و تصاویر با فلش کارت ها ، بازی های جذاب و دیالوگ محور ، انجام حرکات در پاسخ به دستورالعمل ها و سایر فعالیت ها با دست، چشم و گوش ها بر سطح آموزش دریافتی و رشد زبان آموزی کودک تاثیرات بسیار بزرگی میگذارد .
معلمان اغلب از فعالیتهای TPR (فعالیتهایی مبتنی بر پیوند دادن زبان با کنشها، استفاده از روشی به نام پاسخ فیزیکی کل) استفاده میکنند. بسیاری از فعالیتهای آموزشی برای توسعه زبان آموز کوچک را میتوان بر اساس این روش ایجاد و توسعه داد ، مانند فعالیتهایی که در آن کودکان به دستورات گوش میدهند و به آنها پاسخ میدهند (مانند «بنشین»، «برگرد»، «دماغت را لمس کن»)، گوش دادن و انتخاب یک تصویر، گوش دادن و کشیدن یک تصویر.
گوش دادن و شماره گذاری یک دنباله از اقدامات در یک عکس هم جزیی از این روش است . یکی دیگر از موارد پیشنهادی ، فعالیتهای گفتاری با زبان آموزان جوان میتواند شامل استفاده از آهنگها، دیالوگها، سرودها و عبارات ثابت باشد که دانشآموزان میتوانند در موقعیتهای مختلف تمرین کنند.
فعالیت محور باشید
این بدان معنا است که به معلمان تاکید میگردد ، در برنامه جامعه یا نقش مسیر حرکت زمان آموز درس ها در حول حور فعالیت ها تنظیم نمایند . از آنجایی که زبان آموزان کوچک دامنه توجه محدودی دارند، گنجاندن چندین فعالیت کوتاه در یک درس و حرکت سریع از یک فعالیت به فعالیت دیگر مهم است. فعالیت های پنج تا ده دقیقه ای بیشترین موفقیت را دارند. تعادل بین انواع فعالیت های زیر اغلب مفید است:
فعالیت های آرام / پر سر و صدا.
مهارت های مختلف: گوش دادن، صحبت کردن، خواندن / نوشتن.
کار انفرادی / کار دو نفره / کار گروهی / فعالیت های کل کلاس.
فعالیت های معلم – دانش آموز / دانش آموز – دانش آموز.
تکالیف بر مبنا فعالیت طراحی شوند
در تکنیک آموزش زبان به کودکان ، تمرکز تکلیف بر فعالیت بدان معنا است ، که طراحی تکالیف به نحوی باشد که زبان آموز مجبور شود از منابع و آموخته های خود در طول دوره برای انجام آن ها بهره ببرد . تکالیف بر پایه فعالیت باعت جذاب تر شدن زبان آموزی برای کودک خواهد شد . اکیدا توصیه میگردد این تکالیف مانند تکالیف مدرسه که کودک بعضا با اکراه آن را انجام میدهد تبدیل نگردد. این تکالیف میتواند ترسیم تصویری از دستورالعمل های شفاهی، یا کار به صورت جفت یا گروه و ترتیب دادن یک سری تصاویر برای تکمیل یک داستان باشند . ویژگی های کلیدی وظایف کلاسی برای زبان آموزان جوان عبارتند از:
آنها برای فراگیران انسجام و وحدت دارند (از موضوع، فعالیت و/یا نتیجه).
آنها برای فراگیران معنا و هدف دارند.
آنها اهداف یادگیری زبان واضحی دارند.
آنها یادگیرنده را فعالانه درگیر می کنند.
یک نردبان یادگیری تهیه کنید.
نردبان یادگیری به نحوه یادگیری کودک از طریق همکاری با شریک آگاه تر (یک والدین، یک همکلاسی، یک معلم) اشاره دارد. هنگامی که کودکان به طور مشترک بر روی وظایف (مانند ترتیب تصاویر در یک داستان، تکمیل یک پازل یا تکمیل یک کار با شکاف اطلاعاتی) کار می کنند، زبان آموزان ماهر اغلب می توانند نردبان مورد نیاز زبان آموزان با مهارت کمتر را فراهم کنند. استفاده از نردبان یادگیری بخصوص برای آموزش آنلاین زبان انگلیسی به کودکان مهم است .
دانش آموزان را در ایجاد منابعی که از یادگیری آنها حمایت می کند، مشارکت دهید.
زبان آموزان می توانند از شخصیت هایی که در یک داستان می شنوند تصاویری بکشند یا عروسک هایی بسازند تا به بازگویی داستان کمک کنند. آنها می توانند تصاویر آیتم ها و شخصیت های داستان ها را رنگ آمیزی کنند. آنها می توانند تصاویر مربوط به یک موضوع یا موضوع درس را در مجلات پیدا کنند و به کلاس بیاورند.
درس ها را حول موضوعات بسازید.
درسها را میتوان حول موضوعات یا مضامینی مانند حیوانات، دوستان، غذا یا خانواده برای یادگیرندگان بسیار جوان ایجاد کرد. برای دانشآموزان بزرگ تر، مضامین را میتوان از موضوعات دیگر براساس محتوای ترم یا موضوعات جامعه، مانند حملونقل، زندگی روستایی، سفر و افراد مشهور ترسیم کرد. درسهای مبتنی بر موضوع، تداوم فعالیتها را فراهم میکنند و امکان ارتباط یادگیری انگلیسی با زندگی کودکان را فراهم میکنند.
محتوایی را انتخاب کنید که کودکان با آن آشنا هستند.
آموزش همچنین می تواند بر اساس محتوای آشنا از فرهنگ کودکان، مانند داستان ها و رویدادها (مانند تعطیلات ملی یا تمرین های فرهنگی) ایجاد شود. از آنجایی که زبان آموزان با صحبت کردن در مورد این موضوعات به زبان مادری خود آشنا هستند، برای آنها راحت تر خواهد بود که چگونه می توانند در مورد آنها به زبان انگلیسی صحبت کنند.
فعالیت های برای آموزش طراحی کنید که نیاز به مشارکت داشته باشد .
بچه ها از معاشرت با بچه های دیگر لذت می برند و فعالیت هایی که برای دانش آموزان جوان به صورت مشارکتی تعریف میگردد بهترین نحو انجام می شود.
فعالیت هایی مشارکتی فعالیت های هستند که در آن بچه ها به جای اینکه در صندلی های خود بمانند و به صحبت های معلم گوش دهند، به صورت جفت یا گروهی با دیگران کار می کنند. فعالیت هایی که مستلزم همکاری هستند نیاز به آماده سازی دقیق دارند تا اطمینان حاصل شود که کودکان کلمات و عبارات مورد نیاز خود را برای انجام یک فعالیت دارند.
یک جامعه یادگیری حمایتی در کلاس درس ایجاد کنید.
این شعار نیست شا میتوانید و باید یک کلاس از یادگیرندگان جوان را به جامعه ای از یادگیرندگان تبدیل نمایید – این بدان معنا است که گروهی از یادگیرندگان با اهداف، نیازها و نگرانی های مشترک را تیم های بزرگی قرار دهید . در نظر گرفتن یک کلاس به عنوان یک جامعه به این معنی است که آن را به عنوان مکانی در نظر بگیرید که در آن هر کودک در کلاس برای رسیدن به اهداف مشترک کلاس همکاری می کند. این منجر به یادگیری مولدتر می شود. کودکانی که با سایر فراگیران تعامل و همکاری دارند، نگرش مثبت تری پیدا می کنند
تمایل به یادگیری و احساس اعتماد به نفس بیشتری نسبت به سایر ترتیبات یادگیری دارند.
از فعالیتهای لذتبخشی استفاده کنید که کودکان میتوانند بدون ناامیدی انجام دهند.
کودکان از شرکت در فعالیت هایی لذت می برند که می توانند با موفقیت آن را انجام دهند ، اما دوست ندارند این فعالیت بدون چالش باشد . این نوع فعالیتها به معلمی بستگی دارد که ورودی زبان و الگوسازی را برای زبانآموزان جوان ارائه میکند، جایی که معلم و مواد منبع اصلی زبان هستند.
ارائه پشتیبانی با تکنیک آموزش زبان به کودکان
از آنجایی که کودکان دانش کمی از زبان انگلیسی دارند، برای فعالیت های یادگیری به پشتیبانی دقیق زبانی نیاز دارند. موفقیت در آموزش زبان انگلیسی به کودکان به معلمی بستگی دارد که مدلهای متنوع زبانی ارائه کند، نحوه انجام فعالیتها را به زبان انگلیسی نشان دهد و پشتیبانی زبانی را که یک فعالیت به آن بستگی دارد، ارائه دهد.
اهداف و بازخورد روشن بدهید.
بچه ها دوست دارند در کارهایی که در کلاس انجام می دهند موفق باشند. برای دستیابی به این مهم، تعیین اهداف روشن برای کودکان و آگاه ساختن آنها از زمان موفقیت یا عدم موفقیت و چرایی آن ، مهم است. تمجید از موفقیت برای یادگیرندگان جوان بسیار مهم است، به عنوان مثال، با استفاده از ستاره، برچسب، نقطه یا صورتک.
از زبان انگلیسی برای مدیریت کلاس استفاده کنید.
از زبان انگلیسی برای دستورالعملها، روتینهایی مانند تشکیل گروهها، معرفی فعالیتها، ارائه بازخورد و سایر فرآیندهای تدریس استفاده کنید.
در صورت نیاز از زبان فارسی استفاده کنید.
در حالی که هدف از آموزش زبان آموزان جوان استفاده هرچه بیشتر از زبان انگلیسی در کلاس است، هنگام تدریس کلاس های همگن، استفاده از زبان فارسی در مواقع لزوم برای توضیح معنای کلمات و عبارات و کمک به توضیح فعالیت ها کاملاً مناسب است. استفاده گاه به گاه از زبان فارسی منطقه راحتی را برای زبان آموزان جوان فراهم می کند، اگرچه معلم و دانش آموزان نباید بیش از حد به آن وابسته شوند.
افرادی را برای سخنرانی به زبان انگلیسی را به کلاس بیاورید.
در این بخش از تکنیک آموزش زبان به کودکان، دعوت از سخنرانان انگلیسی به کلاس برای ملاقات با زبان آموزان را برنامه ریزی نمایید . این کار میتواند از بچههای یک مدرسه بینالمللی یا بچههای بزرگتری باشند که اکنون در زبان انگلیسی کاملاً پیشرفته هستند. آنها می توانند سؤالات ساده بپرسند و به آنها پاسخ دهند، در یک نقش بازی شرکت کنند و فعالیت های دیگری را انجام دهند که به یادگیرندگان علاقه و انگیزه می دهد.
منبع :