این مقاله توسط خانم تانیا موزیاس اسلاوین تهیه شده است و توسط کارشناسان فان انگلیش برای کمک به افزایش دانش معلمین و والدین عزیز ترجمه شده است .
تانیا موزیاس اسلاوین – به روز شده در 08 اوت 2018
منظور از نوع یادگیری چیست؟
هر کلاس درس دارای گروه های متنوعی از دانش آموزان با سبک های مختلف یادگیری است. شناخت خصلت ها و ویژگی های متفاوتی که دانش آموزان در طول فرآیند یادگیری هنگامی که موانعی در سراه آنها قرار میگیرد یا زمانی که با مشکلات یادگیری برای دست و پنجه نرم می کنند، کار سختی نیست . شناخت این ویژگی ها و تفاوت در کنار، آگاهی از سبک های مختلف یادگیری و دیدن نقاط قوت آنها، روند یادگیری را بسیار افزایش می دهد.
اگر معلم هستید، آگاهی از انواع مختلف زبان آموزان در کلاس خود و شناخت نقاط قوت و ضعف هر دانش آموز به شما امکان می دهد مطالب را بهتر ارائه دهید، کلاس های خود را برای همه لذت بخش تر کنید و مطمئن شوید که مطالب توسط زبان آموز دریافت میگردد .
اگر دانش آموز هستید، آگاه شدن از سبک یادگیری فردی تان به شما کمک خواهد نمود تا نقاط قوت و ضعفتان را بهتر بیاموزید و در حین پیشرفت از یک محیط آموزشی به محیط دیگر ، این شناخت به شما اعتماد به نفس می دهد.
اگر والدین هستید و دغدغه شما آموزش زبان انگلیسی برای کودکان است میتوانید با شناخت بهتر ، وضعیت یادگیری او را مدیریت کنید . شناخت نوع زبان آموز علاوه بر تاثیر بر انتخاب نوع آموزش توسط معلم بر نوع برگزاری کلاس ها مانند آموزش آنلاین زبان انگلیسی به کودکان یا آموزش حضوری نیز تاثیر می گذارد .
انواع مختلف زبان آموزان در کلاس درس
چندین مدل مختلف برای طبقهبندی سبکهای یادگیری وجود دارد . همه این سبک ها ، براساس روشهای مختلف پردازش و درونیسازی اطلاعات جدید توسط افراد و اینکه چگونه افراد خود را در ارتباط با دیگران و جهان میبینند و توصیف میکنند ، همچنین چگونگی ساختار یادگیری از هم متمایز میشوند .
یکی از معروفترین و پذیرفتهشدهترین مدلهای طبقهبندی سبکهای یادگیری، مدل VARK است که توسط نیل فلمینگ، معلمی از نیوزلند، در سال 1987 توسعه یافت.
در مدل VARK طبقه بندی بر اساس نقاط قوت و ضعف یادگیرنده و ارائه راهبردهای آموزشی و نکات مطالعه ای انجام شده است .
ورک vark چگونه سبک های یادگیری را توصیف مینماید
چهار نوع دانش آموز توصیف شده توسط مدل VARK عبارتند از: یادگیرندگان دیداری، یادگیرندگان شنیداری، یادگیرندگان خواندن/نوشتن و یادگیرندگان جنبشی (از این رو VARK نامیده می شود)
یادگیرندگان بصری وقتی مطالب جدید را به صورت بصری به آنها ارائه می شود، به بهترین شکل جذب می کنند، به عنوان مثال از طریق نمودارها، نقشه ها، نمودارها و غیره. یادگیری آنها با الگوها، اشکال و رنگ ها تقویت می شود. آنها دستورات بصری را ترجیح می دهند، برنامه ریزی را دوست دارند، به راحتی حواسشان پرت نمی شود و معمولا بسیار رعایت می کنند. آنها اغلب در یادداشت های خود در حال نقاشی دیده می شوند.
یادگیرندگان شنوایی زمانی که اطلاعات جدید با صدای بلند گفته می شود، بهتر یاد می گیرند و زمانی که به صورت شفاهی برای آنها توضیح داده می شود، مفاهیم جدید را درونی می کنند. آنها اغلب ممکن است هنگام حل یک مشکل با خودشان صحبت کنند یا زمزمه کنند. آنها اغلب برای یافتن راه حل یا ایده پردازی به جای اینکه ابتدا فکر کنند و بعداً صحبت کنند، نیاز دارند در مورد یک مشکل صحبت کنند.
این دانشآموزان از بحثهای گروهی و ضبطهای صوتی درسها که بعداً میتوانند به آنها گوش دهند، بسیار سود میبرند. زبان آموزان شنوایی ممکن است به راحتی حواسشان پرت شود و اغلب گوش خوبی برای موسیقی دارند.
زبان آموزان با نوع یادگیری خواندن و نوشتن به بهترین وجه مطالب جدید را زمانی که به صورت متن ارائه می شوند پردازش می کنند. آنها در طول سخنرانی ها یادداشت های زیادی بر میدارند و از بازخوانی آنها سود می برند. آنها دوست دارند از کتاب های درسی یاد بگیرند و دوست دارند با جزوه ها و کتاب ها کار کنند.
یادگیرندگان حرکتی (که گاهی اوقات یادگیرندگان «فیزیکی» یا «لمسی» نیز نامیده میشوند) کسانی هستند که به بهترین وجه مطالب جدید را از طریق روشهای فیزیکی یا لمسی و از طریق درگیر شدن مستقیم با محیط فیزیکی خود پردازش میکنند. برای یادگیری، آنها به تجربیات زیادی نیاز دارند. برای مثال، آنها مفاهیم ریاضی را با دستکاری اشیاء و مفاهیم علمی با بازآفرینی آزمایشات به بهترین وجه به دست می آورند. ممکن است برای آنها سخت باشد که برای مدت طولانی ثابت بنشینند، ممکن است در هنگام بی حوصلگی یا آشفتگی شروع به تکان دادن پاهای خود یا قدم زدن در اطراف اتاق کنند، با اشیاء بی قراری کنند یا هنگام فکر کردن در اتاق راه بروند.
راهبردهای آموزش برای سبک های مختلف یادگیری
در حالی که مدل VARK از سبک های یادگیری ای است که به طور گسترده پذیرفته شده است، اما برخی از صاحب نظران هشدار می دهند که درک بیش از حد تحت اللفظی آن و محدود کردن دانش آموزان به سبک های یادگیری خاص ممکن است در واقع یادگیری را از بین ببرد و تجربیات آنها را محدود کند.
با این حال، آگاهی از انواع مختلف یادگیرندگان در کلاس درس (در حالی که در نظر داشته باشید که بسیاری از دانش آموزان ممکن است در بیش از یک سبک یادگیری شوند) به معلم و حتی والدین کمک می کند تفاوت ها و چالش های فردی دانش آموزان را درک کند.
اگر معلم از سبکهای یادگیری و انواع مشکلات یادگیری موجود در کلاس آگاه باشد میتواند تصمیم های درستی برای استفاده محتوا و تکنیک های آموزش برای برگزاری کلاس آموزش آنلاین زبان انگلیسی و حضوری استفاده نماید .
کودکان در سبک های یادگیری مختلف چه علائمی از خود بروز میدهند ؟
معلم با مطالعه و تحقیق در این رابطه درک خواهد کرد که وقتی از دانشآموزی خواسته میشود برای مدت طولانی بیحرکت و متمرکز بنشیند و آن دانش آموز شروع به بیقراری میکند ، این کار او بیاحترامی نیست بلکه در تمرکز مشکل دارد و احتمالا او یک یادگیرنده حرکتی باشد . همچنین دانشآموزی که دائماً در حال نقاشی است، حوصله حرف زدن را ندارد، یک یادگیرنده بصری است . آن دانش آموزی که دستش را مدوام بلند می کند تا در وسط درس سوال کند و بدون انکه چیز ارزشمندی برای صحبت کردن داشته باشد تا توجه شما را جلب کند یا مزاحم باشد ، او فقط یک یادگیرنده شنیداری است که هنگام صحبت کردن، اطلاعات را به بهترین شکل پردازش می کند.
به عنوان یک معلم، میتوانید برنامهریزی کنید که انواع مختلفی از فعالیتها را در طول کلاسهای خود بگنجانید تا همه سبکهای یادگیری ممکن را پوشش دهید . توصیه میکنیم به جای انجام یک سخنرانی سنتی و به دنبال آن یک دوره سوال، ترکیبی از فعالیت های مختلف برای تطبیق با سبک های مختلف یادگیری را در نظر بگیرید.
توجه : در روش آموزش زبان انگلیسی به سبک فان انگلیش ما برای ترکیبی معجزه آسا برای جذب همه انواع یادگیرنده ها در نظر گرفتیم .
چگونه برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان عمل کنیم ؟
در آموزش زبان انگلیسی به کودکان برای یادگیرندگان شنیداری، بحث های گروهی را در نظر بگیرید و به آنها فرصت دهید تا مفاهیم را به صورت شفاهی برای دیگران توضیح دهند. در صورت امکان، سعی کنید آنها را به دور از عواملی که حواسشان پرت می کنند بنشینید. اگر می توانید، موضوع تدرس در کلاس حضوری یا آنلاین خود را به صورت صوتی یا تصویری ضبط کنید یا به آنها اجازه دهید این کار را انجام دهند، زیرا این دانش آموزان به خوبی از کتا بها و نوشته ها یاد نمی گیرند.
برای کودکانکه نوع یادگیری بصری، مطمئن شوید که مقدار زیادی از متریال آموزشی شما از نوع بصری محرک مانند رنگها، شکلها و الگوها باشد . در آموزش به این کودکان از سخنرانی های طولانی دوری کتید و فلش کارت ها بهترین راه آموزش زبان انگلیسی به این کودکان هست. فلش کارت ها ، نقشه ها، نمودارها را برای انتقال مفاهیم در صورت امکان ارائه دهید و این دانش آموزان را تشویق کنید تا نقشه های ذهنی و نمودارها و فلوچارت های خود را تهیه کنند.
برای کمک به یادگیرندگان حرکتی سعی کنید از بازی ها ، ریتم خوانی و استفاده روش های تحرک محور آموزش زبان انگلیسی به کودکان استفاده کنید . بعضی از معلمین فکر میکنند این کار امکان پذیر نیست اما باید گفت حتی در آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان این امکان پذیر است . شما میتوانید حتی از کارگاه های آموزش زبان انگلیسی مادر و کودک ، برگزاری جشن های خاص در رویداد های مانند سال نو ، هالوین استفاده کنید . از این روش حتی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان 3 ساله و بالاتر هم میتوان استفاده نمود .
استفاده از کتاب های درسی مدون شده و داستان
استفاده کتابهای درسی و جزوههای سنتی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان هرگز را کنار نگذارید، زیرا کتاب ابزاری است که به فراگیران از کودکی برای کمک مینماید تا خواندن و نوشتن را به بهترین شکل یاد بگیرند. آنها را تشویق کنید تا بدانند باید بر اساس یک طرح درس تدوین شده به جلو حرکت کنند .
نکات مهم برای انواع مختلف یادگیری
والدین عزیز به یاد داشته باشید که معلم فقط می تواند کودک را در محدوده کلاس ارزیابی نماید و در نهایت، این شما هستید که باید سبک یادگیری کودکتان را کشف کنید.
همچنین، به یاد داشته باشید که بسیاری از زبان آموزان بین دو یا سه سبک یادگیری قرار دارند. ممکن است در برخی مواقع یا برای برخی موضوعات ترجیحاتی برای یک سبک یادگیری خاص داشته باشند. پس صرفا کودک خود را در یک طبقه بندی قرار ندهید .
اگر کودک شما نمی توانید اطلاعات را از طریق آموزش شفاهی دریافت کند، باید تلاش نماید تا آن را به صورت بصریبرای او فراهم آورید . هرگز کودک را مجبور نکنید تا تلاش کند و در سبک یادگیری دیگری که در توانش نیست بهتر شود . یادداشت های زیادی بردارید، نقشه های ذهنی بسازید و با بالا بردن اعتماد به نفس از طریق تشویق های هوشمندانه همراه او در مسیر یادگیری باشید .
اگر کودک شما یک زبان آموز شنیداری است ، کمک کنید تا به کتاب های صوتی و کلاس های ضبط شده گوش دهد . او را ترغیب کنید مانند یک معلم ، مفهومی دشوار را برای یک دوست توضیح دهد یا آن را درس را با صدا بلند تکرار کند .
اگر کودک شما یک یادگیرنده حرکتی است، به یاد داشته باشید که ناتوانی او در یک جا نشستن مانعی برای یادگیری کودک شما نیست، بلکه کاملاً برعکس است: با حرکت در اطراف و ” انجام کارها با دستان خودش”، بهتر یاد می گیرد. به کودک اجازه دهید هنگام گوش دادن به صدای ضبط شده یک کلاس ضبط شده یا آنلاین، هر کاری که بدنش میخواهد انجام دهد، این آزادی میتواند خواه حرکت در کردن، ور رفتن به چیزی یا پرتاب کردن یک توپ تنیس باشد .
اگر کودک شما یک یادگیرنده نوعاز خواندن و نوشتن است ، خوش شانس هستید، زیرا کلاس های درس سنتی معمولاً هنوز به گونه ای ساخته هستند که باسبک یادگیری شما به بهترین نحو تطبیق دارد . بنابراین کودک خود را به یادداشت برداری ، خواندن کتاب درسی و حاشیه نویسی ترغیب نماید . نوشتن مطالب او را کمک مینماید تا بر مطالبی که در کلاس یاد گرفته است مسلط شود .
انواع دیگر سبک های یادگیری
مدل VARK یکی از شناختهشدهترین نظریههای سبک یادگیری است و شاید سادهترین نظریه برای تبدیل به توصیههای آموزشی و نکات مطالعه باشد. اما نظریه های دیگری نیز در مورد سبک های یادگیری وجود دارد.
نظریه سبک های یادگیری یونگ مبتنی بر نظریه یونگ است که شخصیت ها را در چهار بعد اصلی طبقه بندی می کند:
- برونگرایی در مقابل درونگرایی
- احساس در مقابل شهود
- تفکر در مقابل احساس
- قضاوت در مقابل درک
نظریه شخصیت یونگ مبنای تست معروف مایرز-بریگز برای تیپ های شخصیتی است که 16 شخصیت مختلف را بر اساس این چهار بعد متمایز می کند. همچنین می توانید از این ابعاد برای شناسایی سبک یادگیری خود استفاده کنید.
به عنوان مثال، اگر کودکشما یا حتی خودتان برون گرا هستید، ممکن است از کار گروهی و جمع آوری اطلاعات از منابع خارجی لذت ببرید. شما از ارائه نظرات دریغ نمی کنید و ممکن است با گرفتن یک موقعیت رهبری پیشرفت کنید. شما به جای تماشا کردن یا تأمل، از تجربیات مستقیم یاد می گیرید. از طرف دیگر افراد درونگرا کار انفرادی و تماشای زیاد و تأمل را ترجیح می دهند. آنها زمانی که به آنها فرصت داده می شود تا به تنهایی کار کنند، بهترین ایده را تولید می کنند، آنها یادگیرنده هایی با انگیزه و مستقل هستند، آنها ترجیح می دهند به جای رهبری، گوش دهند، تماشا کنند و فکر کنند.
برونگرایی در مقابل درونگرایی
درونگراها ممکن است به نظر برسند که در بحث ها مشارکت نمیکنند ، اما همه چیز را قبول میکنند. زبان آموزان دورن گرا معمولا خجالتی هستند و در طول کلاس به سختی در بحث ها مشارکت میکنند اما در هنگام امتحان معمولا بسیار معلم را از سطح اطلاعات خود متعجب مینمایند .
در حالی که درون گرایی در مقابل برون گرایی ممکن است مرتبط ترین بعد شخصیت برای پیاده سازی سبک های یادگیری باشد، خوب است که از سه بعد دیگر و نحوه تاثیر آنها بر فرآیند یادگیری آگاه باشید.
احساس در مقابل شهود
فراگیران حسی بر زمان حال تمرکز می کنند، عملی هستند و بر اساس تجربیات خود به حل مسائل تمایل دارند. آنها کارهای روزمره و مشاهده دنیای اطراف خود را دوست دارند. یادگیرندگان شهودی به جای استفاده از تجارب گذشته، مسائل را حل می کنند و بر اساس دنیای احتمالات تصمیم می گیرند، آنها تمایل دارند نتایج ممکن را تصور کنند، تصویر بزرگتر را ببینند و بر روی جهان های ممکن تمرکز کنند تا اینکه مانند یادگیرندگان حسی روی زمان حال زوم کنند. آنها در تفکر انتزاعی و توسعه نظریه ها خوب هستند.
تفکر در مقابل احساس
یادگیرندگان متفکر دوست دارند بر اساس منطق و استدلال تصمیم بگیرند. آنها تمایل دارند ایده های بسیار روشنی در مورد درست در مقابل غلط و منصفانه در مقابل ناعادلانه داشته باشند. آنها تمایل دارند به جای دریافت تأثیر عاطفی از موضوعات ، بر ساختار منطقی اطلاعات تمرکز کنند. از سوی دیگر، یادگیرندگان احساسی، به جای تفکر، یاد می گیرند و بر اساس احساس انتخاب می کنند. آنها با احساسات خود هماهنگ هستند و به شدت از احساسات دیگران آگاه هستند، هماهنگی اجتماعی را دوست دارند و از تعارض اجتناب می کنند و بر اساس احساسات اولیه خود تصمیم می گیرند.
قضاوت در مقابل درک
فراگیران قضاوت کننده ساختار و سازمان را ترجیح می دهند، نظرات قوی دارند و تمایل به قاطعیت دارند. برخلاف قضاوت یادگیرندگان، یادگیرندگان ادراکی معمولاً نظر خود را تغییر می دهند یا حداقل همه گزینه ها را باز نگه می دارند. آنها ضرب الاجل های سختگیرانه را دوست ندارند و اغلب چندین پروژه را همزمان انجام می دهند. اگرچه آنها نسبت به قضاوت کردن یادگیرندگان انعطاف پذیرتر هستند، اما گاهی اوقات در تصمیم گیری دچار مشکل می شوند.
توصیه های کاربردی برای آموزش به معلمان ، والدین و دانش آموزان
اگر معلم هستید، ارزش آن را دارد که تا حد امکان در مورد سبک های یادگیری موجود و انواع دانش آموزان در کلاس خود بیاموزید. ممکن است نتوانید همه این نظرات بپذیرید . اما آگاهی از این سبک ها باعث می شود تا بتوانید شناخت جامع تری از دانش آموزان خود داشته باشید . شما میتوانید برای هر سبکی از یادگیری در زبان آموزان جوان استراتژیهای مقابلهای مناسبی پیشبینی کنید و دیگر مثلا از آدامس جویدن یا ابلهبازی یا خیالپردازی در کلاستان آزرده نشوید.
اگر دانش آموز هستید، ضروری است که تا آنجا که ممکن است در مورد سبک یادگیری خود بیاموزید، زیرا انجام این کار به شما کمک می کند نه تنها دبیرستان و دانشگاه را پشت سر بگذارید، بلکه به شما قدرت می دهد تا از نقاط قوت خود استفاده کنید و نقاط ضعف خود را در زندگی شخصی ، تحصیلی و شغلی خود کاهش دهید .
والدین هم میتوانند با شناخت کودک خود و انتطباف سیستم آموزشی با ظرفیت های کودک اطمینان حاصل کرده و از فشار بیش از حد بر کودک پرهیز کنند . این شناخت به علاوه بر کمک به رشد بهتر تحصیلی و آموزشی کودک باعث میگردد مادران کمتر در مقابل رفتار های کودک خود حرص بخورند .
منبع :